سوالات تحقیقات بازار
تحقیقات بازار (market research) چیست؟
تحقیقات بازار یکی از موثرترین راهها برای پیدا کردن بینش نسبت به مشتریان و رقیبان در صنعت است. هدف به دست آوردن اطلاعاتی است که در تصمیمگیریهای کسبوکار مهم هستند. مخصوصاً برای تصمیمات کسبوکارهای کوچک برای ورود به حوزهای جدید یا تولید محصولات جدید،تحقیقات بازار بسیار مهم و تأثیرگذار است.
امروزه با وجود رقابت در صنایع مختلف، مشتریان بیشترین قدرت را در تصمیمگیری خرید دارند. می دانیم مشتریان برای تصمیمگیری، اطلاعات خود را بیشتر بهصورت آنلاین جمعآوری میکنند. اما آیا به میزان تطبیق برنامه بازاریابی خود و تصمیمگیریهای مشتریان در خرید توجه کردهاید؟ در این نوشتار:
دو عبارت تحقیقات بازاریابی و تحقیقات بازار تفاوتهایی دارند که در ادامه توضیح می دهیم. ولی در حوزه مارکتینگ توسط بازاریابان به جای یکدیگر نیز استفاده می شوند.
در ادامه نکاتی را درباره مراحل و روشهای تحقیقات بازار بیان میکنیم.
روشهای مختلفی در تحقیقات بازار یا مارکت ریسرچ وجود دارد که کسبوکارها از آنها برای جمعآوری اطلاعات استفاده از محصول استفاده میکنند.
تفاوت تحقیقات بازاریابی و تحقیقات بازار
هردوی این مقاهیم جزئی از مارکتینگ محسوب می شود و شامل فعالیتهایی است که قبل از فروش محصول انجام میشود. تعدادی از متخصصین بازاریابی تحقیقات بازار را زیرمجموعه تحقیقات بازاریابی میدانند و گروهی دیگر بر این عقیده اند کعه این دو مفهوم در بعضی فعالیتها هم پوشانی دارند. یعنی فعالیت هایی مانند ترندهای بازار و سایز بازار و بررسی بازار هدف و … را جزئی از تحقیقات بازار و مستقل از تحقیقات بازاریابی می دانند.
بیشتر بخوانید: استراتژی های بازاریابی (Marketing Strategies)
مثالهایی از تحقیقات بازاریابی میتوان از بهینه سازی در تبلیغات، تست آ-ب، رضایت مشتریان و تغییر نگرش نسبت به برندینگ نام برد. درباره تحقیقات بازار میتوان از ترندهای بازار ، سایز بازار و بررسی بازار هدف، سگمنتیشن و … نام برد. با این حال این دو مفهوم در محدودهی موضوعاتی مانند قیمت گذاری، ویژگی های محصول و تخمین تقاضا مشترک هستند.
تحقیقات بازار به چه سوالهایی پاسخ میدهد؟
بر اساس آمارهای موجود:
بر اساس دادههای اینستاگرام در سال ۲۰۱۷، ۸۰% از کاربران اینستاگرام حداقل یک پیج بیزینسی را دنبال میکنند.
بر اساس دادههای گوگل، ۷۵% از کاربران تلفنهای هوشمند برای برطرف کردن نیازها و سوالاتشان ابتدا به سراغ موتورهای جستوجو میروند.
بر اساس آمار hubspot در سال ۲۰۱۶، ۷۸% از مصرفکنندگان به دلیل تعداد بالای ایمیلهای دریافتی از یک برند، عضویت خود را از خبرنامه ایمیلی آن لغو میکنند.
انواع روشهای مورداستفاده در Market Research
بر اساس روشها و ابزارهای مورداستفاده، مارکتینگ ریسرچ را میتوان به دستههای زیر تقسیم کرد:
روش اول : تحقیقات پایهای
اطلاعات اولیه که کارشناس بازاریابی از بازار و مشتریان کسب میکند شما میتوانید این نوع تحقیقات بازاریابی را به روشهای مختلف مانند focus group، پرسشنامه آنلاین، مصاحبه تلفنی و … اانجام دهید. درنتیجه در این نوع میتوانید چالشهای مشتریان را در هنگام خرید محصول بدانید و میزان آگاهی جامعه هدف از برند خود را بررسی کنید.
روش دوم : تحقیقات ثانویه
در تحقیقات ثانویه اطلاعاتی که توسط منابع خارجی مانند آژانسهای دولتی و شرکتهای آماری تهیهشده استفاده میشود. این اطلاعات در روزنامهها و مجلات، کتاب و سایتها و آژانسهای مختلف دولتی و غیردولتی منتشر میشود. منابع ثانویه میتواند یکی از موارد زیر باشد:
منابع عمومی: منابع عمومی مانند کتابخانه ازجمله بهترین منابع رایگان برای جمعآوری اطلاعات است.
منابع تجاری: منابعی که به ازای دریافت مبلغی (بهصورت تهیه اکانت) و یا خرید مجله یا کتاب، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار میدهد.
مؤسسات آموزشی: با اینکه منابع محبوبی برای تهیه اطلاعات محسوب نمیشود، اما از دانشگاهها و مؤسسات آموزشی میتوان اطلاعات ارزشمند و معتبرتری نسبت به بسیاری از منابع تجاری به دست آورد.
بیشتر بخوانید: تحقیقات بازار یا مطالعه بازار چیست؟
تفاوت تحقیقات بازار و Marketing Intelligence
مارکتینگ اینتلیجس استفاده از اطلاعات موجود برای تصمیمگیریهای استراتژیک کسبوکار است. کسبوکارهای کوچک این اطلاعات را بهمرور زمان از بازار، رقبا و شرایط اقتصادی و سیاسی به دست میآورند. در واقع مارکتینگ اینتلیجنس به معنای جمعآوری داده های روزانه است که وارد سیستم می شود و از میان آن اطلاعات مهمی را می توان استخراج کرد. سپس با استفاده از آن وضعیت شرکت را تحلیل میکنند و نقاط قوت و ضعف را پیدا می کنند.
برچسب: تحقیقات بازاریابی،